Introduktion
Hyundai Ioniq 6 bygger vidare på framgångarna med Ioniq 5 men erbjuder en mer kompakt design samtidigt som körglädjen förbättras. Denna fyrdörrars elbil ser ut som ingen annan på vägarna, och dess unika design är inte bara estetisk utan också funktionell. Tack vare dess aerodynamiska form överträffade Ioniq 6 sin uppskattade räckvidd från EPA med mer än 10 % i våra tester.
Fördelar
- Imponerande räckvidd och snabba laddningstider
- Bekväm och välbyggd interiör
- Snabb acceleration från fyrhjulsdrivna modeller
- Generös standardutrustning
Nackdelar
- Begränsat utrymme för huvudhöjd i baksätet
- Svårt att se ut bakåt
Vad är nytt för 2024?
Inga större förändringar för 2024 års modell. Ioniq 6 är fortfarande i sin första generation, som introducerades 2023.
Översikt
Elbilstrenden har dominerat bilindustrin i flera år, och Hyundai står emot den påstådda döden av sedanmodeller genom att kombinera den elektriska basen från sin populära Ioniq 5 SUV med en slank sedanform. Detta gör att Ioniq 6 erbjuder ännu bättre räckvidd tack vare samma batteripaket och motorer. I vårt test nådde en fyrhjulsdriven Ioniq 6 en räckvidd på imponerande 303 miles (cirka 487 km) på en enda laddning, vilket överträffar EPAuppskattning på 270 miles (cirka 434 km). För den som föredrar bakhjulsdrift och det större batteriet uppskattar EPA räckvidden till hela 361 miles (cirka 581 km).
Prestanda
Ioniq 6 levererar en utmärkt körupplevelse. På testbanan sprintade den fyrhjulsdrivna Limited-modellen från 0 till 60 mph på 4,6 sekunder. Det är något långsammare än en jämförbar Tesla Model 3, men fortfarande snabbt nog för de flesta. Acceleration sker smidigt och progressivt, och bilens grepp och stabilitet imponerar vid kurvtagning. Körglädjen förstärks ytterligare av bilens balanserade och trygga körkänsla.
Komfort
Ioniq 6 erbjuder en fantastisk åkkomfort. Fjädringen är väl avvägd och absorberar vägskador utan att kännas mjuk eller frånkopplad från vägen. Detta gör resan tyst och behaglig för alla passagerare. Dock kunde framstolarna erbjuda bättre stöd för ländryggen och låren. I baksätet kan det höga golvet göra det obekvämt för längre passagerare under längre resor.
Interiör
Interiören i Ioniq 6 är genomtänkt men kan kräva lite anpassningstid. Hyundai har slimmat ner dörrarna och flyttat de traditionella kontrollerna för fönster och speglar till andra platser, vilket kan ta lite tid att vänja sig vid. Det sluttande taket gör det lite besvärligt att kliva in i baksätet, men det finns gott om benutrymme. Begränsad sikt bakåt på grund av ett litet bakfönster och tjocka takpelare är en mindre nackdel.
Teknik
Hyundais multimediasystem är enkelt att använda och logiskt uppbyggt. Men det saknar trådlös anslutning för Android Auto och Apple CarPlay, vilket innebär att du måste ansluta din telefon med kabel. Systemet har också vissa svårigheter med att visa laddstationer längs rutten, vilket gör att du kanske föredrar att använda en tredjepartsapp eller Google Maps för att hitta laddstationer.
På säkerhetsfronten erbjuder Ioniq 6 toppmoderna funktioner som Hyundai Highway Driving Assist 2, som automatiskt kan byta körfält och hålla bilen centrerad på motorvägen.
Förvaring
Trots att bagageutrymmet på pappret bara rymmer 11,2 kubikfot (cirka 317 liter) klarade sig Ioniq 6 lika bra som Tesla Model 3 i vårt bagagetest. Dock finns det inget undergolvsförvaringsutrymme och bagageutrymmet är smalt men djupt. Inuti bilen finns gott om småförvaringsutrymmen, bland annat en stor förvaringslåda mellan framsätena och mindre fack i dörrarna.
Räckvidd och Effektivitet
I våra tester överträffade Ioniq 6 med fyrhjulsdrift sitt uppskattade EPA-värde och nådde 303 miles (cirka 487 km). Detta är något kortare än Tesla Model 3 Long Range som nådde 341 miles (cirka 549 km) i samma test, men det är fortfarande imponerande. Dessutom visade Ioniq 6 på effektiv energianvändning med ett snitt på 27,5 kWh per 100 miles, vilket är bättre än det uppskattade värdet på 33 kWh per 100 miles.
Laddning sker snabbt och effektivt. Ioniq 6 är kompatibel med de kraftfullaste DC-snabbladdarna, vilket gör att batteriet kan laddas från 10 % till 80 % på bara 18 minuter under idealiska förhållanden.
Värde
Ioniq 6 erbjuder bra valuta för pengarna, även om prislappen kan kännas hög. Trots sin mindre praktiska sedanform jämfört med Ioniq 5, är kvaliteten på interiören hög, och materialvalen känns lyxiga. Hyundai erbjuder dessutom ett robust garantipaket på sina elbilar, inklusive en batterigaranti på 10 år eller 100 000 miles (cirka 160 000 km).
Ioniq 6 erbjuder även två år av gratis laddning i upp till 30 minuter per session vid Electrify America-laddstationer, vilket ger ytterligare mervärde.
Slutsats
Hyundai Ioniq 6 imponerar med sin unika stil, körglädje och effektiva användning av el. Trots vissa små nackdelar, såsom begränsad bakåtsikt och avsaknaden av trådlös smartphone-anslutning, är den ett starkt alternativ på elbilsmarknaden, särskilt för den som söker en sedan med lång räckvidd och snabba laddningstider.