Fördelar
- Rymlig interiör, även i tredje raden
- Fullpackad med många funktioner för pengarna
- Mjuk och tyst körning på motorvägen
- Snabb laddningskapacitet som underlättar långresor
Nackdelar
- Basmodellen är långsam och har inte så mycket räckvidd
- Vissa reglage i kupén kan vara distraherande att använda
Vad är nytt?
EV9 är en helt ny eldriven SUV med tre sätesrader. Ungefär lika stor som Telluride. Kan färdas över 300 miles på en full laddning. 2024 är första årsmodellen för EV9.
Översikt
2024 Kia EV9 är en stor sak – bokstavligen. Den är en eldriven crossover-SUV med tre sätesrader som är ännu lite större än Kia Telluride, märkets tidigare storleksmästare. Men EV9 är också viktig i överförd bemärkelse – den erbjuder en rymlig och funktionell familje-elbil som kostar tiotusentals dollar mindre än jämförbara el-SUVfrån Mercedes, Rivian och Tesla. Visst, basmodellen har blygsam räckvidd och kraft, men som vanligt med Kia kommer den med ett överflöd av standardfunktioner.
EV9 Light – $54,900 MSRP
- Räckvidd: 230 miles (370 km)
- Uppskattad räckvidd enligt EPA: EV-batterier förlorar 1-2 % räckvidd per år. Uppskattad räckvidd för den här bilen är 196 miles (cirka 315 km) efter åtta år.
Laddning
- SAE Combo: Standardport för de flesta elbilar. Stöder nivå 1, nivå 2 och DC-snabb laddning.
- Hemmaladdning på 240V: Cirka 7,6 timmar för full laddning.
- EV-batterigaranti: 10 år eller 100 000 miles (cirka 160 000 km).
Kostnader och incitament
- Kostnad att köra: $81/månad (baserat på genomsnittskostnader i North Dakota).
- Elbilsägande fungerar bäst om du kan ladda hemma eller på jobbet (240V). Laddning vid en offentlig station kan ta upp till 10 gånger längre tid än en tankning på en bensinstation.
Edmunds Expert Rating: 8.6/10
Vårt omdöme: Kia EV9 erbjuder en lyxigt tyst körning och högkvalitativa funktioner som höjer varje pendling och utflykt. Den är ett attraktivt val för familjer som vill övergå till elbilar utan att kompromissa på nästan något.
Prestanda: 8.5/10 EV9 Light-versionen kanske inte imponerar med sin kraft, men andra versioner av EV9 levererar över förväntan på de flesta prestandaområden. Vår testmodell, en GT-Line, accelererade från 0 till 60 mph på bara 4,7 sekunder – imponerande för en stor SUV. Vid nödbromsning visade EV9 också på stark bromskraft och stabilitet i kurvor.
Komfort: 9/10 Framstolarna i Kia EV9 är mycket bekväma och har bra justeringsmöjligheter, kraftfull värme- och ventilationsfunktion samt tillgänglig massagefunktion. GT-Line-modellen som vi testade hade även uppgraderade kaptensstolar på andra raden, med samma komfort och funktioner som framstolarna. Tredje raden är lite mindre lyxig, men slår ändå de flesta andra SUVi samma storleksklass.
Interiör: 8.5/10 Kabinens rymlighet imponerar, och vuxna får plats i alla tre raderna. Tack vare låg instegshöjd och stora dörröppningar är första och andra raden lätta att komma in och ut ur. Tillgången till tredje raden är något begränsad jämfört med Telluride, men är ändå acceptabel. Utsikten utåt är överlag bra, men tjocka främre takstolpar kan hindra sikten något i kurvor. Den tillvalda 360-graders kameran hjälper mycket vid parkering.
Vissa reglage kunde dock förbättras, till exempel växelspaken som inte är särskilt intuitiv att använda. Pekskärmen är också något för långt bort för föraren och dess placering gör att man lätt råkar trycka på de pekstyrda knapparna under den. Klimatkontrollens skärm kan dessutom delvis skymmas av ratten.
Slutsats Kia EV9 erbjuder ett lyxigt, tyst och bekvämt köralternativ med högkvalitativa funktioner, och är ett prisvärt alternativ för familjer som vill ta steget till elbilar. Trots vissa små nackdelar, som vissa distraherande reglage och begränsad räckvidd på basmodellen, är den ett starkt alternativ i sin klass och ett imponerande val för de som vill ha en rymlig elektrisk SUV med tre rader.